Bij een vertraagde taalontwikkeling komt het taalniveau van het kind overeen met dat van jongere kinderen. De meeste kinderen kunnen deze achterstand inhalen met aangepaste logopedische therapie. We spreken dan van taalproblemen.
Bij een taalstoornis of ontwikkelingsdysfasie (specifieke taalontwikkelingsstoornis) verloopt de taalontwikkeling niet alleen trager maar ook afwijkend tov leeftijdsgenoten. De taalontwikkeling verloopt al vanaf het prille begin zeer traag en moeizaam.
Een gespecialiseerde aanpak is noodzakelijk bij kinderen met ontwikkelingsdysfasie, aangezien taal de basis vormt voor vele ontwikkelingsdomeinen.
U kan bij ons terecht voor de begeleiding van
- Algemene taalstimulatie: woordenschatsuitbreiding, zinsbouw, taalgebruik,…
- Specifieke taaltherapie gericht op kinderen met ontwikkelingsdysfasie
- Psycho-educatie rond ontwikkelingsdysfasie
0 tot 1 jaar
- Huilen, lachen en kraaien
- Spelen met de stem, lippen, tong en gehemelte (vb. ‘ah’, ‘eh’)
- Luisteren naar de stem van mama en kijken naar haar mond
- Brabbelpatroontjes
1 tot 2 jaar
- Begrijpt opdrachtjes met 2 woorden
- Kan 1 of meer lichaamsdelen aanwijzen
- Het brabbelen krijgt meer variatie
- Het kind kent 5 tot 10 woordjes
2 jaar tot 3 jaar
- Begrijpt zinnetjes met 3 woorden
- Het kind spreekt in zinnen van twee woordjes (vb. koek hebben)
- Er zijn nog foutjes in de spraak (vb. toel ~stoel)
- Het kind spreekt in 3-woordzinnen
3 jaar tot 4 jaar
- De zinnen worden langer (3 tot 5 woorden)
- Het kind vertelt spontaan wel eens een verhaaltje
- Ongeveer 50-75% van wat het kind zegt, is verstaanbaar
4 jaar tot 5 ½ jaar
- Kan een verhaaltje navertellen aan de hand van prenten
- Enkelvoudige zinnen kunnen goed gemaakt worden
- Er komen nog fouten voor bij meervouden, werkwoordsvervoeging,…
- 75-90% van wat het kind zegt, is verstaanbaar
na 5 jaar
- Goede verstaanbaarheid
- Er kan verteld worden met een goede taalopbouw